Fra Utopisk Drøm til Virkelighed

Gennem hele sin skolegang fik Rasmus Kallegård at vide, at han aldrig ville få sig en uddannelse. "Jeg havde en lærer i folkeskolen, der sagde til mig, at jeg ikke skulle regne med at få en uddannelse og i stedet blive kassedame eller lignende," fortæller Rasmus. Disse ord satte dybe spor og gjorde skolen til en uoverskuelig kamp for ham. Hvorfor anstrenge sig, når fremtiden alligevel så sort ud?

Men alt ændrede sig, da Rasmus for tre år siden begyndte på Vordingborg Fri Fagskoles STU-program. Her blev skolen pludselig en døråbner til nye muligheder og håb. "Jeg har været meget glad for at gå her," siger han med et smil. Rasmus, der altid har drømt om at arbejde med ældre på et plejehjem, så pludselig en lysning i horisonten.

Selvom oddsene virkede uoverkommelige – han havde ikke bestået folkeskolens dansk og matematik – så Vordingborg Fri Fagskoles lærer, Maja Stauner, potentialet i Rasmus. Hun arbejdede målrettet på at styrke hans tro på, at drømmen om en sosu-uddannelse kunne blive til virkelighed. "De sidste år har jeg været glad for at gå i skole, især det sidste år, for der har jeg haft noget at kæmpe for," fortæller Rasmus.

Nu har han bestået de nødvendige fag og er blevet optaget på sosu-uddannelsen i Nykøbing. Den 8. august starter et nyt kapitel i Rasmus' liv, og han er mere end klar til udfordringerne.

Fra Praktikant til Eftertragtet Kollega

Under sin tid på Vordingborg Fri Fagskole var Rasmus i praktik på aktivitetscentret på Vintersbølle Strand. Her fandt han sin rette hylde. "Jeg har altid godt kunnet lide at være omgivet af andre mennesker og hjælpe, når der er brug for det," siger Rasmus, som her fik både støtte og tryghed til at udvikle sig.

Gitte Nielsen fra aktivitetscentret husker Rasmus som en fantastisk ressource. "Han er SÅ god til mennesker," siger hun og fortæller, hvordan både personale og borgere har savnet hans selskab og hjælp. "Borgerne hyggede sig med Rasmus. Han er god til at spørge ind til borgerne og interesserer sig for dem," siger Heidi Hansen, der også fremhæver hans praktiske kunnen inden for plejedelen.

Med sin varme og omsorg har Rasmus gjort et uudsletteligt indtryk på både personale og borgere. "Han har SÅ stort et hjerte," siger Heidi Hansen, som sammen med Gitte Nielsen glæder sig over, at Rasmus er blevet optaget på sosu-uddannelsen. "Rasmus er kommet på sin rette hylde. Han bliver alle tiders kollega."

En Lys Fremtid

Rasmus' rejse er en inspirerende fortælling om, hvordan Vordingborg Fri Fagskole kan forvandle en utopisk drøm til en strålende virkelighed. Rasmus har ikke kun fundet sin rette hylde; han har også vist, at med den rette støtte og tro kan man overvinde selv de største forhindringer. Gitte Nielsen afslutter med et smil: "Rasmus er vores. De skal passe godt på ham."

Vi ønsker Rasmus al mulig held og lykke på hans nye eventyr og er sikre på, at han vil bringe glæde og omsorg til mange flere mennesker i fremtiden.

Forrige

Magnus har fået læreplads som slagter

Næste

Daniel overvinder udfordringer og begynder på elektrikeruddannelsen