Magnus har fået læreplads som slagter

For få år siden kunne 19-årige Magnus Rømer fra Faxe Ladeplads ikke se nogen fremtid for sig selv. Han var ofte fraværende fra skolen og overvejede førtidspension. I dag skærer han skinkeschnitzler i Kvickly Vordingborg og drømmer om en karriere som gourmetslagter. Hvordan gik det til, at Magnus' liv tog en så drastisk drejning?

Fra Mørke Tider til Lysere Dage

Magnus havde det svært i folkeskolen og var stort set fraværende gennem hele 7. klasse. Han mistede troen på, at han kunne passe ind på en almindelig arbejdsplads. Tanken om førtidspension blev en reel overvejelse efter 9. klasse. Selvom han gik på en heldagsskole i 8. og 9. klasse, var det stadig svært at komme ud af sengen, og det samme gentog sig på Vordingborg Fri Fagskole i 10. klasse.

Et Vendepunkt hos Vordingborg Fri Fagskole

Mødet med Helle Pedersen, en engageret vejleder på Vordingborg Fri Fagskole, blev skelsættende. Helle så potentialet i Magnus og hjalp ham med at få en praktikaftale hos slagteren i Kvickly. Praktikken på 20 timer om ugen blev begyndelsen på en ny æra for Magnus.

"Der er et godt ungemiljø i Kvickly. Her er du blevet hørt og set - det har betydet meget for dig," siger Helle Pedersen til Magnus.

Fra Praktikant til Social Slagter

I starten var Magnus nervøs og usikker på sig selv, men han blev hurtigt en del af teamet. Han gik fra at være en stille ung mand til at blive social og engageret i sit arbejde. Mads Jonassen, mestersvend hos Kvickly, har set en enorm udvikling i Magnus. På bare et halvt år er han vokset både fagligt og personligt.

En Fremtid som Gourmetslagter

Magnus er nu på tredje år på Vordingborg Fri Fagskole og bor i udslusningen, hvor han lærer at klare sig selv. Han er i gang med en treårig STU, men planlægger at droppe den 1. august for at starte i lære som gourmetslagter. Uddannelsen varer tre og et halvt år og inkluderer både lørdagsvagter og otte ugers skole om året.

"Når vækkeuret ringer, kan man da godt tænke sig at sove en halv time mere, men det er bare med at komme op," siger Magnus med et smil.

En Lys Fremtid i Sigte

Magnus' rejse er et bevis på, hvad man kan opnå med den rette støtte og vilje. Hans drøm er at blive i Kvickly Vordingborg og fortsætte sin karriere som slagter. Forstander Jette Rønne fra Vordingborg Fri Fagskole understreger vigtigheden af at give unge som Magnus en chance.

"Vi skal anerkende, at det ikke er dovenskab. Mange unge vil gerne lykkes, men der er noget, der står i vejen lige nu. Det er vi som samfund nødt til at se ind i, for vi kan ikke undvære dem," fastslår Jette Rønne.

Magnus Rømer er et inspirerende eksempel på, hvordan en ung mand med de rette muligheder og støtte kan overvinde personlige udfordringer og finde sin vej i livet.

Næste

Fra Utopisk Drøm til Virkelighed