På vej til erhvervsuddannelse
FORMÅL
At eleven bliver afklaret med valg af uddannelse.
At kende til den valgte erhvervsuddannelses forløb.
At eleven forberedes på de personlige og faglige krav, der forventes i en erhvervsuddannelse.
At eleven udvikler erhvervsrettede og håndværksmæssige kompetencer.
At eleven stifter bekendtskab med erhvervsrelevant litteratur og fagbegreber.
At eleven er målrettet og motiveret i forhold til uddannelse og arbejdsliv.
MÅL
Målet med På vej til erhvervsuddannelse er, at eleverne efter endt skoleforløb på Vordingborg Fri Fagskole kan påbegynde en erhvervsfaglig grunduddannelse.
INDHOLD
Undervisningen tager udgangspunkt i den erhvervsuddannelse, eleven sigter mod. Eleven stifter bekendtskab med både praktiske og teoretiske fag samt andre relevante fag for uddannelsen.
Eleven vil undervejs gennemgå en eller flere perioder med afklarende erhvervspraktik.
GØREMÅL
Undervisningen er opbygget omkring gøremålspædagogik, hvor eleven gennem en praktisk tilgang lærer konkrete håndværksmæssige færdigheder. Eleven øger også sin viden i teoretiske fag gennem en mere praktisk tilgang, hvor undervisningen varieres på en anderledes og mere inspirerende måde end almindelig tavleundervisning.
De praktiske gøremål sker i fællesskab og er altid målrettet uddannelse, arbejde og liv.
PERSPEKTIV
På vej til erhvervsuddannelse giver eleven forudsætninger for at opnå teoretiske, faglige og livspraktiske færdigheder, som er nødvendige for at kunne påbegynde og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Eleven undervises i sund livsstil gennem praktiske gøremål.
Herved hjælpes eleven til at lære, hvordan man skaber en god balance i hverdagen, hvilket er en vigtig forudsætning for at kunne færdiggøre en uddannelse.
EVALUERING
Undervisningen evalueres løbende samt ved forskellige prøveformer, herunder fx kostfagsprøve, hygiejneprøve og På vej til erhvervsuddannelse-projekt på tværs af linjerne.